Uganda deel 3 - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Herald, Susanne, Stan en Luuk - WaarBenJij.nu Uganda deel 3 - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Herald, Susanne, Stan en Luuk - WaarBenJij.nu

Uganda deel 3

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Herald, Susanne, Stan en Luuk

28 Februari 2014 | Oeganda, Kisoro

We zijn naar het victoriameer gegaan om te de veerboot naar de sesse eilanden te gaan. Iemand had ons verteld dat het soms dringen is om de ferry op te gaan, maar als we
Daar aankomen, staat er een nette rij auto's achter elkaar. Vervolgens staan we 4 uur te wachten en niemand weet wanneer de ferry gaat. Hij ligt al gewoon aangemeerd, maar vertrekt nog niet. Een vrouw vertelt ons dat het door de week wel gewoon op gezette tijden vertrekt, vier keer per dag, maar in het weekend weet niemand wanneer ie terug komt.
Om half 4 komt er een auto aan, waar blijkbaar de kapitein in zit, want iedereen begint in te stappen, etc. Wij staan ook startklaar en als de man vooraan de paal met pinnen weg haalt, lijkt het wel een startsein voor een racewedstrijd! Die nette rij was gewoon schijn, want nu racet iedereen naar voren. Herald geeft ook gas en rijdt toeterend expres bijna bij een voordringer naar binnen. Na ons kunnen nog 3 auto's erop en dan is ie vol en mag de stroom mensen er nog bij. Er blijven een heleboel auto's achter die er niet op konden.
Toen we erop waren, werd ons duidelijk wat er gebeurd was. Een man vertelt ons dat het zo'n dringen was, omdat dit de laatste keer was vandaag dat de ferry zou varen. Het speedbootje wat we rond hebben zien varen, was blijkbaar van de kapitein. Hij is daarna met de auto vertrokken naar huis. De vrouw bedoelde dus niet dat niemand wist wanneer de ferry terug kwam, maar ze had het over de kapitein! Het is zondag, dus hij wil in zijn speedbootje rond varen en rustig bij zijn gezin zijn, voordat ie weer gaat werken. En blijkbaar had ie besloten dat ie nog maar een keer over zou varen, terwijl ie normaal 4 keer per dag gaat!
We zijn dus blij dat we erop zitten! Het is ongeveer 45 minuten varen en Stan en Luuk vinden het natuurlijk geweldig.
Het eiland is prachtig regenwoud en we vinden een mooie plek aan de andere kant van het eiland aan het strand. Hier hebben we ook Luuk zijn verjaardag gevierd. Er kwam zelfs een ezel op zijn feestje (die bijna de chips op at!). We hebben geprobeerd WiFi te hebben voor de felicitaties, maar zoals we inmiddels gewend zijn, werkt de WiFi niet. Al had de man van de camping deze keer wel een erg vermakelijke uitleg, het zou namelijk door de golven van het meer komen! Hij meende het nog ook!
Toen we van het eiland af gingen, was het een door de weekse dag en inderdaad gewoon rustig bij de ferry. Op de ferry gaan we boven zitten en als we midden op het meer zijn, horen we ineens een gerammel en geronk van de motor en dan liggen we stil. Dan gaan we weer verder en draait ie. We hopen dat ie niet terug vaart naar het eiland. We zagen gisteren de ferry vanuit Entebbe aankomen, wat een gewone grote houten sloep was waar alleen mensen op konden. We hoorden dat de ferry van Entebbe al een paar weken kapot was. We zien het al helemaal gebeuren dat we een paar weken vast zitten op het eiland, want de truck kan er alleen met de ferry af! Dan varen we gelukkig weer verder. We gaan een stuk langzamer, maar gelukkig wel de goede kant op! Waarschijnlijk is er een motor uitgevallen. We zijn blij als we de overkant gehaald hebben...
Daarna wilden we eigenlijk de grens over naar Rwanda, maar we komen er achter dat er iets met het visum niet gelukt is. Het moet dus opnieuw aangevraagd worden. Aangezien we dan weer 4 dagen moeten wachten, besluiten we naar Kisoro te rijden en daar over een paar dagende grens over te gaan. We hebben geslapen bij de grens van een NP waar berggorilla's zitten. Aangezien het absurd duur is (500 dollar!) en we toch niet met kinderen er heen mogen en dan dus om de beurt moeten gaan, besluiten we toch maar het niet te doen. Het landschap met de vulkanen alleen is al erg mooi en een bijzondere gedachte dat op die vulkanen berggorilla's leven, die er nog maar 600 in heel de wereld zijn.
Na een paar dagen krijgen we het verlossende woord dat het visum geregeld is en verlaten we Uganda. Bij de grens van Rwanda heeft Herald een politieman moeten uitleggen wat een carnet de passage voor de truck was. Wat en waar hij dan iets moest invullen en waarom... :)

• 28 Februari 2014 - 11:04

Cis:

Ha Susanne, Herald , Stan en Luuk,
    Luuk nog gefeliciteerd met je verjaardag, wat een bijzondere verjaardag daar, hopelijk ga je dat nooit meer vergeten zo'n mooie herinnering.
    Het is genieten lezen we hier, wat geweldig dat jullie alle de voor ons exclusieve dieren zo maar voor jullie voeten lopen.
    Het is goed dat jullie wat stressbestendig zijn, maar dat wordt je vanzelf denk ik ook wel om geduld te hebben en het maar laten komen zoals het komt.
    Het is leuk om een klein beetje met jullie mee te mogen reizen.
    Heel veel groetjes,
    Cis en Toon

• 28 Februari 2014 - 19:09

Pim:

Herald en Susanne, heerlijk om zo eens 6 maanden te kunnen leven en genieten van als dat moois! ik neem echt mijn petje af dat jullie met jullie kids dit doen. Blijf genieten!!

Pim van der Breggen

• 07 Maart 2014 - 10:32

Patrick En Annemarie:

Hoi Herald en Suzanne,

Wij zijn elkaar onderweg niet meer tegen gekomen! Zo te lezen vermaken jullie je nog prima! Het vervelende is dat wij intussen weer thuis zijn.......3,5 week vliegen dan voorbij. Wij zijn via het oosten van Oeganda naar het nooderen (kidepo) gegaan en via het westen weer naar het zuiden. Was een prachtige rit, het noorden was indrukwekkend. Wij hopen dat jullie lekker blijven genieten van jullie trip!
    De kleintjes genieten volgens mij ook :-)

Groetjes Annemarie

• 07 Maart 2014 - 16:54

Jantiene:

Ha Herald, Susanne en kids wat een groot avontuur. Ik lees elk verslag met veel plezier.
    Net of ik een klein beetje erbij ben.
    Veel plezier nog in Afrika.
    Groetjes, Jantiene

• 09 Maart 2014 - 18:36

Ans Baltussen:

Hallo Luuk,Stan,Susanne en Herald,
    Luuk, namens alle kinderen van Dribbel bedankt voor je mooie kaart met de olifant! Terwijl we in de fruitkring zaten heb ik alle kinderen jouw kaart laten zien en voorgelezen! Jij vindt ons lief maar wij vinden jouw ook héél lief hoor!
    Ik wens jullie nog heel veel plezier met jullie Afrika avontuur!
    Groetjes, juf Ans van Dribbel