Tanzania - Reisverslag uit Kipili, Tanzania van Herald, Susanne, Stan en Luuk - WaarBenJij.nu Tanzania - Reisverslag uit Kipili, Tanzania van Herald, Susanne, Stan en Luuk - WaarBenJij.nu

Tanzania

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Herald, Susanne, Stan en Luuk

23 Maart 2014 | Tanzania, Kipili

Wat een contrast weer als je de grens over bent. 10 meter na de grens krijg ik alweer het eerste plastic zakje bij een paar tomaten die we langs de weg kunnen kopen. Daarna meteen groene niet gecultiveerde bergen en kilometers rijden door natuur zonder veel mensen tegen te komen. De eerste nacht wordt meteen een bushcamp.
De asfaltwegen zijn vaak vol met gaten en daar hebben we bij de grens zelfs 6 dollar per 100 km voor moeten betalen. De weg naar Kigoma is een zandweg die ook niet al te best is met opgedroogde modderkuilen van eerdere regens.
Net onder Kigoma komen we bij een paradijsje aan. Een bijna privé strandje aan een inham van lake Tanganyika, het langste meer van de wereld. Mooie rotsen en heerlijk helder water.
We vertrekken een paar dagen later naar Kativa NP. Onderweg hebben we veel modder en zijn we blij dat we niet vast komen te zitten. Het was een hele mooie weg, maar op sommige stukken konden we amper 20 km per uur rijden, dus we komen net voor het donker pas aan in het wildpark. Het kantoortje is al dicht, maar een ranger belt iemand die nog gekomen is. We kunnen er dus nog in. We willen in het park overnachten. De camping is alleen 40 km in het park en het is al donker. We besluiten het wel te doen en hebben zo gratis een nacht safari! Wel is het erg avontuurlijk zo in het donker de camping te zoeken. Er was ons verzekerd dat de camping goed aangegeven zou staan, maar er stond natuurlijk geen enkel bordje, dus zijn we weer erg blij met de GPS, waar ik de camping in gevonden heb. Het is een smal spoor door het gras en bomen. Regelmatig snoeien we wat bomen. Aangezien het donker is, is het moeilijk rijden en missen we soms wat kuilen of takken. Dan zien we een stekelvarken op de weg! Even later ook nog een civet. Dit is wel het leuke van in het donker rijden, want dit soort nachtdieren zie je zelden. Uiteindelijk komen we aan bij een soort rangerpost, waar twee mannen aan komen lopen met alleen een handdoekje om hun middel. Waarschijnlijk zijn ze wakker geworden van ons. Een van hen vertelt dat de camping al maanden dicht is! Haha, we gaan toch echt niet meer die 40 km terug! We mogen er dus wel gaan staan en hij wijst ons de weg. We hebben een mooie plek midden in het wildpark. 'S ochtends vroeg vertrokken en we hebben veel dieren gezien. Het is een prachtig park.
Daarna zijn we weer verder zuidwaarts gegaan langs het Tanganyika meer. De nacht ervoor had het veel geregend, dus we hebben veel modder gehad. Een avontuurlijke route die ons weer brengt bij een mooie plek aan het meer.
West Tanzania is echt een verborgen pareltje van Afrika gebleken. Er komt weinig toerisme vanwege de onbegaanbaarheid, maar het is zeker de moeite waard.

• 23 Maart 2014 - 15:19

Edwin De Jong:

Hoi Herald, Susanne, Stan en Luuk,
    Klinkt erg leuk allemaal! Heel veel succes en plezier in Africa!
    Gr Edwin

• 24 Maart 2014 - 07:27

Patrick:

Zoals al jullie verhalen deze ook weer met plezier gelezen. Volgens mij gaat het helemaal zoals jullie willen, super! Veel plezier en tot het volgende verslag.
    Groeten uit de Biest!

• 24 Maart 2014 - 08:15

Bart:

Wauw! Dat klinkt allemaal weer spannend en uitdagend met mooie vergezichten. Ik kan er op afstand van meegenieten.
    Groeten,
    Bart

• 24 Maart 2014 - 16:07

M.vugs Verhoeven:

Hallo lieve allemaal,
    Heb weer genoten van jullie nieuwsbrief!
    Bedankt , hoor.
    Ik zie alleen Suzanne nooit op de foto?
    Herald en de boys zien er geweldig uit.
    Dus gaan we er maar van uit dat dat met Suzanne ook het geval is!
    Geniet lekker verder en tot volgende mail.
    Groetjes,
    Tante Marianne

• 25 Maart 2014 - 21:50

Eefje:

Hoi Susanne,
    Ik lees nu pas jullie verhalen.
    Wat een mooie, spannende reis. Jouw kinderen hebben echt de tijd van hun leven.
    Geniet ervan.
    Alles goed in de Smuts! De jongens missen je.
    Groet, Eefje

Herald, Susanne, Stan en Luuk

Welkom op onze blog! Wij gaan met onze 2 kinderen (3 en 4 jaar) een half jaar door Afrika reizen. Oorspronkelijk was het plan vanuit Nederland te vertrekken met onze truck die we omgebouwd hebben tot camper met als eindbestemming Zuid Afrika. Helaas werd dat door alle onrusten in Libië, Egypte, etc. niet meer haalbaar en hebben we de route om moeten gooien. De truck hebben we verscheept naar Kenia. Vanuit daar is het de bedoeling via Uganda, Rwanda, Tanzania, Zambia, Botswana en Namibië in Zuid Afrika uit te komen.

Actief sinds 04 Dec. 2013